BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Friday, January 13, 2012

life : bila menolong JANGAN harapkan BALASAN

ASSALAMUALAIKUM

hari hari aq berlalu macam biasa....setiap masa aq ukirkan senyuman agar insan yang berada dekat dengan aq sentiasa gembira dan dapat mencipta kebahagiaan..tapi bila di renung dalam dalam sepasang mata yang aq miliki mungkin kau akan tahu bagaimana aq menghabiskan sisa hidup aq di sini..benar cakap orang senyum itu penawar duka yang sedang kita hadapi...jadi,,itu yang aq cuba lakukan untuk aq lindung gelora hebat yang memukul hati kecil aq...siapa tahu,,apa yang aq rasa..??bila bercerita mungkin kau bisa bersimpati,,untuk berkongsi,,jauh sekali...siapa yang mahukan rasa tidak enak itu singgah di suatu sudut dalam hati..??kalau di izinkan,,aq juga tidak mahukan rasa itu bertamu dalam jiwa aq....

XXXXXXXX

berbalik pada apa yang cuba aq sampaikan...maafkan aq andai entry ini membuat kau rasa cuak dan muak untuk kau meneruskan pembacaan...apa yang aq luahkan,,semua tulus dari hati...aq juga manusia yang punya perasaan...diam bukan bererti aq menidak atau mengiakan...cuma aq mencari sedikit ruang untuk aq bernafas,,agar aq dapat teruskan saki baki hidup aq....

"menolong jangan sesekali kita harapkan BALASAN.."  ini butir ingatan juga pesanan buat aq dan adik beradik dari insan yang cukup aq sayang...ini pesanan yang selalu mak ucapkan pada aq dan adik beradik yang laen....mak cakap lagi,,kalau kita tak harapkan balasan dari apa yang dah kita buat,,itu tandanya kita ikhlas tolong orang...bila kita ikhlas tolong orang,,Allah sayang kita...nabi sayang kita...manusia pown sayang kita..pahala pown kita dapat...hidup kita tenteram dan aman..tak didunia,,juga diakhirat...

yaa...aq akui ada kebenaran disebalik apa yang mak aq cakapkan...dan aq dah cuba buat...sebab tu,,apa yang dah aq buat kat orang tak pernah aq nak ingat...biarlah orang yang dapat tuh rasa dan sentiasa kenang apa yang dah aq buat tanpa perlu di ingat ingat....dy yang rasa,,dy sendiri yang tahu...aq tak pernah mintak sikit pown balasan...aq tak mintak di sanjung dengan apa yang aq buat..aq tak mintak semua tuh...dan aq tak perlukan semua tuh....aq yakin,,Allah tengok apa yang aq buat,,Allah lebih tahu apa yang berbuku dalam benak aq...dan aq tak mintak balasan dari manusia...cuma aq mengharapkan balasan  daripada Allah...pencipta sekian makluk...tak salah aq rasa....memang dy yang selayaknya kita meminta dan memohon...

cubalah,,kita sendiri bayangkan,,bila kita menolong seseorang tuh,,then kita harapka dy pulak yang akan balas kebaikan kita...sedangkan dy tak mampu untuk melakukannya..??pasti kita sendiri yang akan melopong....mula sumpah seranah,,maki hamun menjadi mainan mulut tat kala apa yang kita harapkan itu,,langsung tak dapat ditunaikan...dari situ,,kita dah malas nak menolong orang...alangkah ruginya kita seolah olah kita tiada pegangan...mana taknya,,hanya kerana budi yang tak terbalas kita membutakan mata pada orang yang benar benar memerlukan pertolongan....

kita manusia,,seharusnya bijak dalam menilai....aq jugak manusia...aq tahu apa yang kau inginkan,,dan aq tahu apa yang aq inginkan...sudah pasti bezanya tidak jauh...bila kita pula dibantu,,jangan pula menggunakan kesempatan tuh untuk kepentingan diri sendiri...apa yang kita dapat..???menggunakan kesempatan diatas kesempitan orang laen...kalau kita ditempat dy,,pasti kita tak nak benda yang sama berlaku kat kita...jadi hargai setiap pertolongan yang di hulurkan kat kita...mungkin kita tak mampu nak balas,,jadi doakan supaya tuhan membalas setiap kebaikan orang kepada kita..insyAllah,,,kita sama sama merasa....
INSYA-ALLAH


0 rAhsiA: