BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Tuesday, February 28, 2012

life : mana satu yang lebih baik..??

ASSALAMUALAIKUM

bila duduk saja,,tak buat kerja,,kepala otak mula fikir macam macam...bila tengok life manusia zaman sekarang...tambah tambah anak anak muda zaman sekarang,,tak kira laa sama ada kaum hawa atau pun kaum adam...masing masing dengan cara yang sendiri...merumitkan,,merisaukan...pernah aq terfikir,,kenapa budak budak zaman sekarang makin menjadi jadi perangainya...yaa,,salah satu jawapan yang terlintas di benak,,mesti laa,,"dunia akhir zaman.." biasala laaa tuh....bagi generasi sekarang mungkin biasa,,tapi generasi dulu dulu,,dah jadi luar biasa....

************

bukan tak dak orang orang alim,,bukan tak dak ustaz ustaz,,ustazah ustazah,,atau pun orang orang yang boleyh di jadikan contoh untuk kita berubah...tapi kesedaran tuh seolah olah dah kurang atau dalam erti kata lain,,,dah lenyap...yaa,,memang ramai yang boleyh di jadikan role model,,atau ikon,,untuk kita berubah...ramai...tapi dari sudut pandangan aq,,mungkin sebab kepercayaan tuh dah kurang...

now see...

"...mana satu yang LEBIH baik..."
(aq bagi gambaran seorang perempuan,,sebab senang nak beza)



#SITUASI 1

ada sorang anak muda...dari segi menutup aurat..mungkin pada pandangan kita tidaklah begitu sempurna...dengan kepala tidak di tutup..menampak kan rambut ikal kepada lelaki bukan muhrim...sudah pasti hukumnya berdosa...kadang kala solat juga tak sempurna...terkadang sembahyang tak cukup waktu,,tapi dia usaha untuk qada kan mana yang tertinggal...bab baca al-quran,,masih merangkak kata orang...senang kata,,bab agama,,ilmu dan penguasaannya sangatlah tipis...tapi sentiasa di usahakan untuk di perbaiki setiap hari...even keadaan macam tuh,,pertuturan dy sangat berhemah..hormat orang yang lebih tua...cakap mana yang perlu dan penting...sangat menjaga hati orang sekeliling...tak pernah lokek untuk tolong orang yang dalam kesusahan...tak pernah cari musuh...sentiasa belajar untuk menjadi yang lebih baik...tak pernah nak cetuskan perbalahan...sentiasa memaafkan...


#SITUASI 2

sorang anak gadis...first impression,,komfem komfem orang respect..pakaian menutup aurat macam yang agama suruh..bertudung litup....orang tua tua cakap,,kalau tengok sejuk mata memandang...tak pown,,di puji puji,,"sejuk perut mak yang mengandung..." di tambah dengan pakej lengkap,,boleyh mengaji dengan baik...solat tak pernah tinggal...cukup masa,,terus di tunaikan..belajar pown bagus..memang pakej lah kata orang....tapi sayang,,dalam nya,,hanya tuhan saja yang tahu...penuh dengan sifat khianat...sifat dendam...bila bercakap,,tak pernah di tapis...itu bukan cara orang berilmu yang bercakap...dengan perangai macam tuh,,berpotensi untuk memutuskan silaturrahim sahabat sahabat...bila di tegur,,tak boleyh terima,,kononnya,,dy lebih tahu dan lebih berilmu dari orang yang menegur,,lantas,,nasihat yang di beri,,di biar sepi,,dan perangai yang tidak di senangi secara diam itu masih berterusan tanpa di baiki...di depan orang,,lagaknya dy lah yang sempurna..


***********

kita punya otak..sama macam makhluk ciptaan Allah yang lain...tapi kita di kurniakan akal untuk berfikir secara rasional dalam menilai sesuatu...jangan butakan mata hati dalam menilai seseorang...luaran tuh,,cuma sebagai hiasan....macam buah...tak semestinya,,buah yang kulitnya cantik,,tak tercemar dek ulat,,tiada kesan lebam,,warna yang menarik tu,,isi dalamnya tak da ulat,,manis dan boleyh di makan...sesuai jugak dengan satu quote neyh..
"dont judge a book by its cover.."


so,,kita sendiri mampu menilai,,mana yang baik,,mana yang tak..biar buta mata,,dari buta mata hati...


0 rAhsiA: