BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Sunday, July 22, 2012

SOLAT vs PUASA

ASSALAMUALAIKUM


alhamdulillah selesai sehari seluruh umat islam di dunia berpuasa..means that puasa tinggai lagi 29 hari...29 hari macam lama ja...kan..tapi tengok laa,,kejap yer nanty..dok pejam celik pejam celik,,tengok tengok dah nak raya pown...ehh tak caya plak...dan alhamdulillah kental jugak aq malam neyh selesaikan semayang terawih 20 rakaat sekali ngan witir 3 rakaat..actually sampai rakaat 8 tadi aq nak ajak mak aq blah dah..sebab dia ngantok,,aq pown ngantok..then,,mak aq bangun jugak,,so nak tak nak aq pown bangun laa selesaikan rakaat seterusnya..and lastly selesai jugak..nasib baik imam pown owke..baca tak laa lanjut sangat..kalo dak memang aq ponteng dah tadi neyh...orang cakap


"hendak seribu daya,,tak hendak seribu dalih..."


********


kembali kepada tajuk entry...SOLAT vs PUASA...apa kaitan sebenarnya puasa ngan solat..of cos laa berkait rapat sebab solat dan puasa adalah salah satu,,ehh salah dua,,err salah ker..??apa apa ja laa..yang pasti puasa dan solat tersenarai dalam rukun islam yang di amalkan,,ataupun yang wajib di amalkan oleh setiap orang yang mengakui dia islam...hahaaaaa...owke,,tak percaya..??aq list semua rukun islam..lu tengok sini brado..!


RUKUN ISLAM


1. mengucap DUA KALIMAH SYAHADAH


2. menunaikan SOLAT 5 WAKTU sehari semalam


3. berPUASA di bulan RAMADAN


4.  mengerjakan HAJI di Makkah bagi yang berkemampuan


5. mengeluarkan ZAKAT


haaa..tengok berkait rapatkan SOLAT dan PUASA...yang mana solat berada kat tempat ke-2 dan puasa kat tempat ke-3...tapi apa motif aq skang neyh..??mesti readers sekalian kian borinkkan..HAHA..macam neyh laa,,senario manusia sekarang neyh buat aq teruja untuk menulis entry neyh...


fenomena sekarang banyak menunjukkan orang lebih mementingkan puasa daripada solat...aq tak cakap yang puasa tuh tak penting..penting..dan sangatlah penting sebab kita sebagai insan yang mengaku diri nie ISLAM!!WAJIB untuk berpuasa...tapi solat..??masyaAllah...aq tak kata kat mana mana individu...nie jugak sebagai peringatan untuk diri sendiri...so,,kalau ada yang berkecil hati dengan entry neyh,,maafkan aq...


kebanyakkan orang laa,,takut nak tinggal puasa sebab nanty kena ganti balik,,then kalau tak ganti nanty kena bayar fidyah pulak...kan..so,,nak tak nak kena paksa diri jugak puasa...tapi bagi hamba hamba Allah yang rilex...selamber tokek yer tinggal puasa depan khalayak ramai tuh,,sendiri mau ingat lahh..ingat laa dunia nie kian tua...hidup kita pown dah tak lama...bawak bawak laa insaf...janji Allah tu pasti...


berlainan pulak dengan solat...di sebabkan meninggalkan solat neyh tak dak hukum di dunia,,jadi owang tak berapa nak kisah sangat...tinggal solat tuh jadi biasa...tinggal boleyh qada...jadi tak dak hukuman khusus contoh rotan depan orang ramai ker,,bayar tunai 500$ ker...haa tak der...sebab tuh laa orang ramai pandang mudah...padahal kita tahu yang dosa meninggalkan solat tuh lagi besar dari dosa meninggalkan puasa...nauzubillah...jadi di bulan yang mulia neyh,,dan kita masih di beri kesempatan untuk berubah,,mari laa kita sama sama munasabah diri supaya kita dapat menjadi insan yang terbaik di dunia mahupun di akhirat...


nak kata aq neyh baik,,tak lah jugak...tapi tak salah kita sama sama berubah ke arah kebaikan...yer dak..apa orang cakap,,"menyelam sambil minum ayaq..blluuupppp!!blluuppp!!"...hahhahhaa...semoga ibadah kita pada bulan neyh di angkat sampai sehingga ke atas...insyAllah...(^___~)(V)














notakaki : sepatutnya entry aq post semalam,,tapi letih punya pasai aq poast hari neyh..

0 rAhsiA: