BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Sunday, September 23, 2012

kisah ASRAMA : IRON dan elektrik

ASSALAMUALAIKUM

batuk tak selesai lagi,,sakit tekak pulak menyinggah..hadui laa...nampak gaya supa nak kena p klinik jugak neyh...sok makin teruk,,langsung tak bleyh nak berubat menyesai pown dah tak guna..tapi,,sapa nak temankan..??=( anyway,,aku nak gtaw yang paper test FIN aku tadi malam "hancur" sama sekali...bukan hancur kena cincang,,tapi hancur sebab tak berjawab langsung...duduk dalam dewan selama dua jam semata mata untuk habeskan sisa sisa malam aku di malam minggu...!!hoyyeah.~~!!

********

actually aku tak taw nak up date apa kat blog aku neyh...sekarang neyh lack of idea...tapi tetiba tadi aku terasa nak update pasai pengalaman aku masa zaman sekolah dulu...pengalaman neyh hanya boleyh di rasa bagi insan yang pernah hidup di asrama...sapa yang tak pernah duduk kat asrama tuh sangatlah rugi...

sungguh,,pengalaman tuh tak dapat kita beli dengan segunung emas pown...*cewaahhh,,bukan main lagi bermadah yer dak...hahahha..

tapi bila di kenang balik,,indahnya saat umur belasan tahun dulu..nak kata pandai handle diri sendiri tuh tak laa sangat,,nak kata tak reti buat apa langsung pun tak jugak...so,,kira redah jaa laa dulu dulu neyh...ikot jaa,,janji tak memudharatkan..

aku nak share laa zaman aku dok asrama dulu,,masa aku sekolah menengah...biasa laa,,nama pun asrama,,nak kemudahan lengkap sentiasa tuh memang tak lah...bukan macam rumah...nak apa ada,,nak apa ada...sebab tuh bila cakap jaa pasal asrama automatiknya akan di kaitkan dengan berdikari...idea neyh datang masa housemate aku tengah kemas barang dy..clear barang barang dy yang tersisa dalam rumah neyh..bukan merajuk atau gaduh yang buat dy kuaq dari rumah neyh,,tapi sebab tak larat nak tanggung kos sara hidup yang agak tinggi bila hidup dengan menyewa rumah sebagai student neyh..*berbelit dak ayat aku??hahahahah...

owke owke,,banyak pulak melalut...cam neyh,,tadi masa dy tengah kemas kemas,,dy masukkan dy punya iron(seterika) dalam box..sebab nak bawak balik..disebabkan aku ngan budak budak degree neyh taklah rapat sangat,,terlintas di kepala hatok otak aku dengan satu pertanyaan yang agak simple...

"macam mana aku nak iron baju,,tudung..??aku dah laa tak bawak iron mai sini..segannya nak p pinjam pinjam pulak..."

then terus teringat masa kat asrama dulu...biasa laa bila elektrik tak dak untuk 1 blok...atau pun untuk satu aras,,atau pun untuk satu atau dua tiga hari....biasa laa tuh...kebiasaannya,,elektrik tak dak untuk blok student jaa,,sebab menggunakan elektrik secara "HARAM"...misalnya charge handfon dalam bilik..actually dalam setiap bilik ada soket,,so,,di kesempatan itu,,golongan budak budak nakal seperti aku akan buat kerja terkutuk yang dimurkai warden warden garang seperti tettt...*di tapis*so,,bekalan eletrik secara langsungnya akan tak dak...di sebabkan itu,,ramai student yang tak boleyh nak iron baju sekolah...yang dah iron awal awal lagi tuh,,kira save lah..yang baru basuh,,yang baju tengah lembap lembap lagi neyh,,konfirm dah serabut perut time tuh...kipas pown tak berpusing,,iron tak leyh guna...mau esok p sekolah pakai baju yang air dok menitik tup tap tup tap lagi laa...

cuba bayangkan bila tak boleyh iron baju sekolah..tudung kerepot kerepot..mesti menjadi mimpi ngeri bagi budak budak perempuan...almaklumlah,,perempuan neyh dah sinonim dengan kekemasan atau sifat nak sentiasa nampak kemas dan cantik...normal...tapi bagi yang tak kisah,,sure sure dy p sekolah dengan baju kedut sejuta uh...hahahha..so,,ramailah yang tak tidur malam tuh...nak cari punca elektrik supaya baju beriron...

then,,aku pernah dapat satu ilmu yang agak baru laa bagi aku,,yang aku dapat dari makcik dewan makan asrama...mengadu laa kat makcik tuh...then dy pown bagi laa idea kat kami suruh kami cuba..mula laa cerita dy masa zaman tentera jepun dulu..

"orang dulu dulu susah...nak pakai setereka(ironlah) tuh memang susahlaa...kalo ada pown iron yang pakai arang tuh...tapi kami kami neyh yang tak berapa nak berduit,,kami letak baju bawah katil ja...esok pagi,,hilang laa sikit kedut tuh walopon tak banyak..tak laa malu sangat..."
by
makcik dewan makan

mula mula aku terpikiaq jugak,,letak bawah katil jadi pa..??punya tak cerdik nya masa uh...tak dapat nak imagine..rupa rupanya makcik tuh maksudkan bawah tilam...kan tilan da pelapik playwood..so,,aku pown trylah...alhamdulillah,,kaedah tuh berhasil cuma tak laa memberikan kepuasan hati yang maksimum...haha...dan alhamdulillah,,pagi tuh elektrik ada balik,,dan aku sempat nak iron baju...haha...

tuh laa,,banyak memori masa aku dok asrama dulu ngan membe membe semua...masa tingkatan 1,,selalu jugak laa kak kak senior amik kesempatan nak iron-mencelah...tudung sajala,,baju saja laa...dah la lama punya iron...kita neyh keras laa tunggu...depa buat macam tuh,,sebab kalo nak iron,,kena bubuh nama dulu dalam buku...iron ikot turn..and lepas tuh kuaq arahan,,baju sekolah tak boleyh lebih dari 2 pasang,,baju kurung tak boleyh lebih dari sepasang dalam satu masa mengiron...haha..peraturan neyh di kuatkuasa bila ramai mengadu,,depa iron banyak banyak,,orang lain tak sempat nak iron...

haduilaa..sungguh benda neyh akan sentiasa terpahat dalam memori aku sampai bila bila...indahnya waktu tuh,,tak siapa yang tawu...



p/s : gamak dah terdesak sangat,,bulih laa try..=D

0 rAhsiA: