BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Saturday, March 16, 2013

AKU DI DIDIK BEGINI

ASSALAMUALAIKUM

alhamdulillah dah selesai semua test ngan kuiz untuk sem nie...just tinggal lagi satu test untuk subjek Transportation isnin nie...tapi still ada assignment yang tak siap lagi...assignment International Business,assignment Entrepreneur,presentation Operating Management..ngan viva Entrepeneur...serabut kepala hotak...then sibuk sibuk ngan study sebab dah nak final exam...why the time running too fast...pejam celik pejam celik umur dah masuk 21 pown...sabar jerlah...


******

mengikut perkiraan aku dah dekat sebulan laa aku tak balik kampung halaman nuh...nak buat macam mana sibuk nya hanya Allah jaa yang taw..bukan tak rasa nak balik..tapi keadaan tak mengizinkan..rindu tuh tak pernah berkurang kat mak,,abah,,adik adik,,kakak,,abang semua...rindu nak gather sesama lagi...tapi apakan daya...sabar dan tunggu cuti ja lah kan...

bila duduk di rantauan orang,,jauh dari family mula lah nak rindu ngan KENANGAN SEMALAM...i means,,kenangan masa kecik kecik dulu..zaman kanak kanak yang tak pernah nak pikir masalah sangat pown sebenarnya..dan kalau di beri peluang ke dua aku nak jadi budak sekolah balik..sebab bila usia makin meningkat nie,,masalah masha Allah jangan laa di tanya..tak menang tangan nak handle semua nie..yang mana sempat selesai akan di selesaikan dulu..yang mana tak sempat bawak bawak bersabar nanti nanti ada masa pikiaq lain...

saja laa di ruangan nie aku nak kongsi ngan hempa cerita zaman kenakalan aku...nakal masa kecik ngan nakal masa besar tuh sangatlah berbeza kalau hempa nak taw...tak percaya..??itulah hakikat yang perlu hampa sendiri terima...

1. SEBELUM TIDUR
dah jadi tabiat aku ngan adik beradik aku yang lain...sebelum tidur kena basuh kaki...lepas jaa basuh kaki,,p salam mak ngan abah yang tengah berdua dua-an tengok TV kat depan..kononnya romantiklah tue..~~~bukan saja salam...dah salam mesti kena cium pipi cium dahi baru,,then depa cium balik baru naik atas tidur...masa aku kecik dulu aku tidur ngan adik aku satu bilik..bilik atas...bila dah naik atas,,pakai selimut baca doa,,jerit dari dalam bilik 

"mak fatin tidur dulu assalamualaikum..selamat malam."

then giliran abah pulak..

"abah fatin tidur dulu assalamualaikum...selamat malam"

bila mak ngan abah dah jawab

"waalaikumussalam...selamat malam jugak.."

baru lah kami pejam mata then tidur...family aku tak macam family orang lain...yang sebelum nak tidur kena baca buku cerita,,parents masuk bilik selimutkan,,tolong tutup lampu bagai...parents aku mudah,,dia tak manjakan kami lebih lebih...cukup untuk kami rasa kasih sayang depa..yang pasti sebelum depa masuk tidur,,depa akan masuk bilik kalau tengok kami tak berselimut depa akan selimutkan..ohh rindunya saat tuh...

2. SEBELUM MAKAN
dalam family aku nie dah di ajar,,atau dah biasakan untuk makan sekali..maksudnya makan berjemaah..makan bersama sama..sebab tuh alhamdulillah aku tak pernah rasa kekurangan dalam hidup aku...walaupun aku lahir bukanlah dari keluarga yang berada...yang nak apa boleh dapat,,mintak itu,,dapat mintak ini dapat..nope! aku bukan dari keluarga macam tuh...betullah apa orang cakap "BIAR MISKIN HARTA TAPI KAYA KASIH SAYANG.." sebab kasih sayang tak dapat kita beli ngan duit...

so,,sebelum makan,,kami adik beradik yang perempuan nie akan tolong mak untuk hidang kat depan,,kat ruang tamu...hampar "sapra" (macam kain alas meja) then letak lauk pauk...bila mak dah settle letak nasik dalam pinggan semua then get ready untuk amik baca doa..tak dak sapa pown yang boleh amik lauk dulu...nampak tak sopan,,nampak agak kurang ajar...selesai jaa abang baca doa makan,,baru semua makan..ambil lauk pown kena sorang sorang..tak boleh nak bersilang tangan...masa tuh laaa kami belajar macam mana nak bersabar dan saling menghormati..

then kalaulah kata tetiba nak terkentut,,kalaaaauuu...HAHA..senonoh pulak ayat aku kan..kena bangun dari tempat duduk then pegi jauh jauh baru boleh kentut...jangan laa berani berani nak kentut masa duduk kat tempat makan...tuh cara kita menghormati dan beradab depan orang...see how beautiful my life...

lepas makan pinggan mesti kena angkat pie ke sinki then basuh...pinggan masing masing,,masing masing basuh kecuali pinggan abah...then kalau kata ada lagi pinggan mangkuk kat dalam sinki tuh,,adik beradik yang paling besar tak pun yang paling tua kena basuh...hehe..selalunya kakak aku laa...sebab dia laa anak perempuan paling tua...HAHA..family aku tak da bibik yang nak tolong hidangkan,,yang nak tolong basuhkan pinggan yang nak kemaskan tempat makan lepas makan..so,,kami lah yang amik tugas semua tuh..dan sekarang nak buat kerja dapur kami dah tak kekok..

3. SEBELUM KE SEKOLAH
mak aku nie dari zaman aku kecik kecik lagi memang dia dah start meniaga...just kecil kecilan..dia meniaga nasik lemak ja kat tepi jalan...tapi orang cakap bila benda yang kita buat,,ikhlas kerana Allah untuk anak anak,,in shaa Allah Allah akan permudah...dan alhamdulillah dia punya perniagaan masih bertahan dari abang aku sekolah sampai laa sekarang nie dah nak beranak pinak...

so,,time sebelum p sekolah tuh memang time kemuncak laa...means,,time orang tengah ramai...dah jadi kebiasaan dalam family aku,,sebelum p sekolah WAJIB salam abah ngan mak...so,,kena pandai pandai laa curi masa...salam ngan mak,,cium tangan cium pipi,,dahi then mak akan cakap "belajar rajin rajin..jangan main main kat sekolah..."

tuh doa yang tak pernah putus dari mulut seorang ibu...sungguh aku rindukan saat tuh..mak pernah cerita,,dalam banyak banyak adik beradik,,adik perempuan bawah aku tuh la,,selagi dia tak dapat salam mak,,selagi tuh dia tak mau p sekolah..sanggup masam muka ngan mak,,kalau mak tak luang sikit jaa masa untuk cium,,sambut salam dia and cakap benda yang sama...sesungguhnya DOA ibu itu selalu di makbulkan oleh Allah...

sesungguhnya aku di lahirkan dalam keluarga yang penuh kesederhanaan nie...walaupun susah nak dapat baju baru,,kasut baru...walaupun susah nak makan sedap sedap,,walaupun aku terpaksa susah,,walaupun perjalanan hidup aku masa kecik berbeza dengan budak budak lain yang sebaya ngan aku,,aku bersyukur dengan apa yang aku miliki saat tuh...
aku tak pernah rasa kekurangan kasih sayang dari seorang ibu mahupun seorang ayah...belaian mereka,,ciuman kasih mereka,,nasihat mereka itu yang selalu aku dambakan..tak semua orang mampu miliki apa yang aku ada saat itu di sebabkan kerjaya parents masing masing..apa yang aku belajar dulu,,buatkan aku lebih pandai untuk menilai kehidupan hari ini...


nota kaki : i damnly miss my FAMILY..!!

spot where is me..??


i also MISS and LOVE her damn much!!






2 rAhsiA:

fatin nurfarhana said...

nice entry sayang..u have a nice n luvly famly..,.nanti trunkan la ilmu n didik anak ag pulak..

coklatmanis said...

hehe...thank atin...ya i have a nice and luvly family and i thanx to Allah for that...!