BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
here i'm come...coklat manis try to give the best...follow me if u want...tenkiu...i really appreciated it..=)

here i come

how much u view..??!

Sunday, March 24, 2013

cerita aku : berniaga

ASSALAMUALAIKUM

hari nie aku bekerja dalam hujan...Tuhan sajalah yang paham perasaan aku,,mak,,ngan dua orang lagi pekerja ayah aku : kak siti ngan mbak yu..semua perempuan jaga..abah entah ke mana dah dia pi..dengan hujan lebat memang payah laa dia nak mai sebab dia naik moto..nak tak nak kami jugak lah yang berperah keringat meniaga..lepas hujan dah berenti baru abah datang..dah laa hujan sekali ngan angin..dugaan lah kan..


*********

aku nie memang dah di besarkan dalam dunia perniagaan...mungkin di sebabkan tuh aku memang minat dengan dunia perniagaan nie...nabi Muhammad S.A.W pown pernah bersabda,,9/10 rezeki kita datang dari perniagaan..*kalau tak silap aku lah...

masa aku kecik,,ayah aku cakap,,aku selalu buat perangai masa dia tengah meniaga..nak terkecinglah,,nak berak lah...alah..masa tuh budak budak,,memang merengek lah..kecik kecik...HAHA..ayah aku dulu seorang tentera udara...so,,maybe sebagai side income dy,,dy buat perniagaan kecil kecilan...meniaga dekat pasar malam...mana lah nak cukup,,nak tampung makan anak bini lagi,,ngan mak dia lagi..so nak tak nak,,mesti kena meniaga la...

seingat aku lah,,aku pernah ikut ayah aku,,(masa tuh dia masih anggota TUDM) pi dia punya tempat kerja...dy macam ada share ngan kantin kat sana..so,,bila mak nab tuh tak bleh nak kerja,,or tak cukup pekerja,,ayah aku laa akan pi tolong dia kat kantin tuh..pepagi lagi dia bawak aku g tempat dia kerja,,tunggu staff staff datang kantin tok breakfast bagai...and that time,,mak aku meniaga nasik lemak waktu pagi...

di sebabkan abang ngan kakak aku pi sekolah waktu pagi,,abah pi kerja pagi,,nak tak nak,,mak TERPAKSA bawak aku ngan adik perempuan aku,(si IPAH) meniaga sekali..bayangkanlah masa tuh aku tak sekolah lagi...bangun pagi,,kadang kadang mandi,,kadang kadang tak,,g laa teman mak meniaga..nak tinggai kat rumah masa tuh tak harap lagi sebab kami semua kecik kecik lagi...tak da sapa yang boleh nak nengokkan....masa tuh mak bawak barang barang dia niaga,,nasik dalam termos nasik yang besar tuh,,dia punya sambal sambal,,kacang,,timun,,telur semua dalam satu bakul..so,,macam mana keadaan sekali pun,,mak terpaksa buat dua trip..yerla,,macam mana nak bawak semua sekaligus menggunakan basikal buruk yang dah nak reput tuh..masa tuh pakai basikal mini yang pelantar belakang basikal tuh yang besar punya,,yang apek apek selalu letak paper atau kotak yang diorang kutip...naik basikal tuh laa...

first dia bawak termos nasik dengan aku dulu..aku duduk depan tempat si pengayuh..mak??memang dia tak kayuh basikal la,,dy just tolak..kalau tak jenuh terbalik lah...turn ke dua,,mak akan amik bakul ngan ipah..kami yang tak taw papa nie,,just follow..bila teringat balik,,Allah tuh punya nak tolong mak,,dia jaga kami,,kami tak merengek,,senang bangun..tak banyak kerenah,,even waktu tuh budak budak sebaya aku ngan ipah tengah nyenyak tidur di ulit mimpi...tapi tak untuk aku dan ipah...masa tuh,,adik lelaki aku si momad noor tuh tak keluar lagi...begitulah untuk tahun yang berikutnya...

lepas kakak ngan abang duduk asrama,,kekadang pagi mak dah lewat,,dia dah kejutkan aku untuk tolong dia angkat barang barang...lepas jaa basikal kesayangan mak rosak,,dia bawak barang barang dengan nasik pakai kereta sorong...kalau kata mak lambat sangat,,dia suruh aku tolak dulu,,sementara dia semayang...bila dia dah habes semayang,,dia pulak tolak barang barang yang aku tak tolak lagi...and last si ipah akan duduk dalam kereta sorong tuh...dengan bernyamuk tidurlah si ipah nie bawah tempat mak meniaga tuh..kan macam gerai burger tuh,,bawak tuh bleh simpan barangkan,,kat situ lah ipah ngan aku tidur beralaskan paper...

cukuplah tuh..sedih pulak bila teringat cerita lama...bila dah besar sikit,,dah sekolah darjah 4 cam tu,,abah pulak bukak kedai makan..so,,kat situ aku dah terdedah dengan ragam manusia yang pelbagai..customer yang macam macam pe'el nya..kena yang elok elok laa,,yang tak,,just sabar,,paling tak pown just maki kat belakang ja laa...seawal usia aku tuh,,aku belajar amik order,,belajar serve makanan,,kemas meja,,basuh pinggan bancuh air...

sampai aku darjah 6,,rutin aku still macam tuh..bila ada kelas tambahan,,kayuh laa basikal,,g sekolah,,kelas tambahan..bila dah habes,,terus tolong abah kat kedai...bila dah darjah 6,,aku dah mula kira jumlah makanan  customer...then lama lama aku cekaplah..bila ada customer,,semua buzy ngan hal masing masing,,tak da,,yang amik order,,aku lah yang akan bangun amik order,,then inform order baru sambung buat kerja balik...

lepas UPSR,,then aku dapat masuk asrama,,aku dan dunia perniagaan masih belum dapat dipisahkan..maybe "I'm born to be a businesswoman.."sapa tawu yer dak...bila dah duduk hostel,,just weekend yang cuti ja laa yang dapat tolong abah kat kedai and time cuti sekolah...aku ingat lagi,,hari jumaat aku akan balik dari hostel naik bus..turun bus plak memang betul betul depan kedai abah..sebabnya kedai abah nie memang betul betul tepi jalan...so,,turun turun bus ja mesti abah akan nampak muka kau dulu laa...

so tugas aku kat kedai tuh bukan makin berkurang tapi bertambah tambah...kekadang aku bila balik dari asrama ja,,terus g tolong abah..kekadang dengan baju asramanya tak bersalin...terus g buat kerja...sampai lah aku habes SPM..lepas jaa aku habes SPM abah memang tak bagi laa aku kerja tempat lain...dia suruh aku tolong dia kat kedai nuh...aku laa yang amik position "Si Tukang Bancuh Air..."aku laa amik order,,aku laa bancuh air,,aku laa nak kira bil,,aku laa nak kemaskan meja yang dah customer habes makan...semuanya aku lah..memang tak menang tanganlah kan...ramai orang tanya abah,,aku nie sapa??aku tanya abah balik,,napa tanya macam tuh..depa kata aku cekap buat kerja..!!HAHA *terbangga aku ! 

mana nya tak cekap,,kalau dari darjah 4 aku kat kedai tuh...and sekarang aku dah nak habes study pown..aku masih setia ngan kedai pak aku tuh..kalau balik dari perlis mesti tolong dia dulu lah kat kedai tuh baru balik rumah...

aku pown ada impian sendiri,,aku ingat nak bukak kedai makan sendiri..aku suka masak,,aku suka layan orang...aku suka meniaga sebab aku bleh kenal ramai orang,,aku boleh taw macam macam ragam manusia..

akhir kata dari aku,,doakan aku..!!!tapi aku nak jadi POLIS...!!

nie makanan yang pak aku jual


nie air untuk bapak aku!


teh tarik oney~~!!

-SEKIAN-


0 rAhsiA: